Denk mee voor werk Heinenoordtunnel

Heinenoordtunnel
Heinenoordtunnel

Hoe kan Rijkswaterstaat ervoor zorgen dat het werk veilig wordt uitgevoerd en de bereikbaarheid en hinder tijdens de renovatie op een acceptabel niveau blijft? Voor dat laatste werkt Rijkswaterstaat samen met betrokken gemeenten, het Havenbedrijf en de provincie Zuid-Holland aan een bereikbaarheidsplan. Om voor dit plan een goed beeld te krijgen van het reisgedrag en reisalternatieven heeft Rijkswaterstaat deze week een enquête uitgezet.

In 2017 en 2018 zijn diverse onderzoeken uitgevoerd naar de staat en kwaliteit van de Heinenoordtunnel, de technische installaties en systemen. De conclusie is dat de constructie van de tunnel zelf nog in redelijk goede staat verkeert maar wel een grote opknapbeurt nodig heeft. En de meeste technische installaties moeten vervangen worden.

Hoe de renovatie wordt uitgevoerd en wat dit gaat betekenen voor de beschikbaarheid van de tunnel is nog niet bekend. Dat er hinder zal zijn voor de omgeving, weggebruikers en bedrijven is onvermijdelijk. Rijkswaterstaat neemt echter voldoende de tijd om te onderzoeken hoe de periode van hinder zo kort mogelijk kan zijn en welke maatregelen getroffen kunnen worden om de hinder op een acceptabel niveau te houden. Dit doet Rijkswaterstaat in overleg met provincie, gemeenten en andere organisaties én nu ook met hulp van weggebruikers en de inwoners van de Hoeksche Waard.

Met een Digitaal Klantenpanel Renovatie Heinenoordtunnel (snelweg A29) wil Rijkswaterstaat inzicht krijgen in het reisgedrag, de bereikbaarheid en de alternatieven om anders te reizen. Dit helpt in het onderzoek naar de effectiviteit van de bereikbaarheidsmaatregelen tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel. Wij nodigen alle gebruikers van de Heinenoordtunnel en omwonenden uit om de enquête in te vullen. Wie vaker wil meedenken kan zich via de website van Rijkswaterstaat aanmelden voor het klantenpanel.

Bericht van Rijkswaterstaat