Een SEO tekstschrijver doet meer dan zoekwoorden toevoegen [advertorial]

Losse letters SEO | Foto door Pixabay | CC0
Losse letters SEO | Foto door Pixabay | CC0

Een SEO tekstschrijver is vooral bezig met zoekwoorden. Dat is de traditionele benadering, zoals veel bedrijven daar nog altijd naar kijken. In de praktijk is dat niet altijd het geval. Het algoritme van Google en andere zoekmachines is slimmer geworden. Daarom is het niet langer voldoende om een aantal zoektermen toe te voegen aan een tekst op, bijvoorbeeld, de homepage.

Analyse van zoektermen

Al veel langer is er een trend gaande die het werk van een SEO tekstschrijver verandert. Natuurlijk spelen de zoektermen nog altijd een belangrijke rol. Tegelijkertijd is het werk opgeschoven naar dat van een tekstschrijver of zelfs een copywriter. Door goed na te denken over de te schrijven stukken, de gebruikte woorden én de zoektermen ontstaat er een veel meer waardevolle mix.

Hier staat tegenover dat specialisten in SEO nog altijd onderzoek doen naar de te gebruiken zoektermen. Het is belangrijk om vast te stellen welke termen potentiële klanten gebruiken. Vervolgens kunnen bedrijven hun website of webshop daarvoor online optimaliseren. Die optimalisatie bestaat helaas allang niet meer uit het toevoegen van enkele zoektermen in de tekst. In plaats daarvan moet er een duidelijk plan komen, om Google en andere zoekmachines aan te tonen dat de eigen website de meest waardevolle informatie aanbiedt.

Sterke teksten schrijven

Een tekstschrijver gespecialiseerd in SEO is daarom veel meer een tekstschrijver zoals iedere andere geworden. Het gaat om interessante, waardevolle en relevante teksten. Die teksten leggen de bezoeker uit hoe iets werkt, wat er belangrijk is of bijvoorbeeld hoe ze een product of dienst kunnen gebruiken.

Pas als het een sterke tekst is (inclusief de juiste zoektermen) zal Google die net als andere zoekmachines beoordelen als waardevol. Het is daarom niet meer voldoende om een bestaande tekst te verrijken met zoektermen. In plaats daarvan gaat het om een natuurlijke tekst met een logische opbouw, waar de zoektermen subtiel in verwerkt zijn.

Bovendien is het belangrijk om rekening te houden met het totaal van teksten op de website of in de webshop. Die teksten moeten elkaar versterken, door ze op een logische manier aan elkaar te linken. Een SEO tekstschrijver is op die manier een meer strategische schrijver geworden, die nadenkt over de beste manier om bezoekers van dienst te zijn. En om Google en andere zoekmachines aan te geven welke zoektermen er voor een pagina belangrijk zijn.

SEO tekstschrijver creëert waarde voor bezoekers

Een goede SEO tekstschrijver creëert op die manier zoveel mogelijk waarde voor bezoekers. Pas als die online vinden wat ze zoeken zal Google de website of de webshop daar op de lange termijn voor belonen.