Kaasspeciaalzaak De Weypoort heeft nieuwe Dijk van een kaas

Dick Schumacher, eigenaar van kaasspeciaalzaak De Weypoort, zit na 34 jaar nog vol ideeën en energie. De oude rot in het vak ziet overal brood in, wel met een plakje kaas uiteraard. Sinds kort rijpt Dick een nieuwe kaas in z’n kaaspakhuis; een Dijk van een kaas. ‘Sinds januari heb ik er al 40 verkocht!’

,,Toen ik een kaaspakhuis ging huren, zag ik een deur en wilde ik weten wat erachter zat. Nou, dat heb ik geweten. Een donker hok met spinnenraggen en water op de grond. Vroeger gebruikte een fotograaf deze ruimte als donkere kamer. We hebben het helemaal opgeruimd, schoongemaakt en geschilderd. En toen bedacht ik dat die ruimte uitermate geschikt is voor het rijpen van een kaas. Het is daar erg koel, het wordt niet warmer dan 10 à 12 graden”, vertelt Dick. 

Dick nam een reclamebureau in de arm en zo kreeg deze nieuwe kaas de naam: Dijk van een Kaas. ,,De gezonde kelderkaas zit vol boerengroenten zoals wortel, pastinaak, peterselie prei en ui. De kaas komt met 4 weken bij ons en is na 3 à 4 maanden rijp voor de verkoop. In januari hebben we er al 40 verkocht. Iets nieuws verkopen is geen kunst. De herhaling, dat is wat het zo speciaal maakt. Wanneer klanten ervoor terugkomen, dan weet je dat je iets goeds in huis hebt”. 

Al meer dan 34 jaar is De Weypoort gevestigd aan de Middenbaan. Een kleine speciaalzaak met een grote naam. ,,In de loop der jaren zie je wel dat klanten mondiger zijn geworden”, vertelt Dick. ,,Ze weten wat ze willen. Alles is openbaar en op internet te vinden. Vroeger kwamen klanten voor monchou, camembert en brie. Maar tegenwoordig komen de mensen steeds meer voor speciale producten. Ze zien De Weypoort als een soort feestwinkel. Een lekker kaasplankje na een etentje met vrienden of bijzondere kaasjes voor een feestje of speciale gelegenheid.”