Voorkom deze fouten met de arbodienst (advertorial)

Voorbeeld van een werkplek
Voorbeeld van een werkplek

De samenwerking met de arbodienst levert u grote voordelen op, maar er kan ook van alles misgaan. Daarom hebben we enkele veel voorkomen fouten voor u op een rij gezet. Welke herkent u uit de praktijk?

1: De arbodienst wordt niet of te laat ingeschakeld

Veel werkgevers melden kort verzuim niet. Even een paar dagen afwachten en grote kans dat uw medewerker weer beter is, dus waarom de arbodienst inschakelen? Een gemiste kans. Informeer de arbodienst ook bij kort verzuim. Alleen dan krijgen ze echt een duidelijk beeld van het verzuim binnen uw organisatie. En dat hebben ze nodig om u goed te adviseren over uw verzuimpreventie.

2: U leunt te snel achterover

De arbodienst ingeschakeld bij langdurig verzuim? Dan kunt u verder achterover leunen. De arbodienst pakt het immers op en zij weten precies wat ze doen. Of zit dat toch anders? Bij verzuim heeft de werkgever ook een actieve rol. Dat kost u wat tijd, maar kan u veel geld besparen.

Door zelf een actieve rol aan te nemen, zorgt u ervoor:

  • Dat uw medewerker zich gezien voelt en daardoor waarschijnlijk meer inzet toont.
  • Dat de arbodienst zelf ook actief bezig blijft met uw verzuimgevallen. Als u niks doet, is de kans groot dat de arbodienst ook minder op uw verzuim focust.

3: Er wordt alleen naar de kosten gekeken

De arbodienst is een kostenpost waar veel werkgevers tegenop zien. En daarom wordt er vaak voor een goedkoop contract gekozen, waarbij voor allerlei handelingen extra betaald moet worden. In praktijk betekent dit dat u een factuur krijgt als u de arbodienst inschakelt. En dat zorgt natuurlijk voor een drempel. Het gevolg? De arbodienst wordt vermeden, verzuim wordt minder effectief aangepakt en verzuimpreventie staat op een laag pitje. Dat kost u op de lange termijn veel meer geld. Zie de arbodienst daarom als een investering die zichzelf terugverdient door gezonde, tevreden en productieve medewerkers.

4: Jullie kennen elkaar niet goed

Voor een goede samenwerking is uitgebreid kennismaken onmisbaar. Toch wordt hier niet altijd de tijd voor genomen. Zonde, want een arbodienst die uw organisatie en medewerkers goed kent, kan u veel beter van dienst zijn. Alleen na een goede kennismaking kunt u echt maatwerk krijgen. En andersom: het is belangrijk dat u de arbodienst kent. Wat doen zij precies voor u? Wat kunt u verwachten? Wat kunt u zelf doen om zoveel mogelijk uit de samenwerking te halen? Bespreek het allemaal.

5: Te snel kiezen

Nederland kent vele arbodiensten. Te veel om ze allemaal goed te vergelijken. Dus kiezen veel organisaties te makkelijk een arbodienst. Ook weer een gemiste kans. Want niet iedere arbodienst is hetzelfde. Niet iedere arbodienst heeft voldoende ervaring met en kennis van uw organisatietype, – grootte en -cultuur. Hoe vindt u dan wel de juiste partij, zonder tijdrovende zoektocht? Schakel HR Navigator in.