Het was een logistieke operatie van heb ik jou daar. Schilderen op bijna 140 meter boven NAP, allerlei lastige plekken met creatieve oplossingen toch zien te bereiken en rekening houden met een stad je werk constant bekijkt, beoordeelt én doorkruist. Van der Ende Steel Protectors Group deed het bij de Erasmusbrug. Het leverde het Barendrechtse bedrijf de Nationale SchildersVakprijs 2024 op.
Eerlijk is eerlijk, de vakjury was wel een beetje verbaasd. 28 jaar lang – sinds de opening – was het Rotterdamse icoon niet geschilderd. Nu moet-ie er opnieuw weer een flinke tijd tegenaan kunnen: tien tot vijftien jaar. In de originele lichtblauwe kleur, passend bij de Hollandse luchten, zo was ooit het idee van architect Ben van Berkel. Daarvoor moest Van der Ende halsbrekende toeren uithalen, zowel om heel hoog als heel laag, onder de brug, te schilderen. Zonder auto- of scheepvaartverkeer te hinderen, zonder verfresten in de Nieuwe Maas en mét prachtig resultaat.
‘Je mag er alleen aan schilderen als je universitair geschoold bent’, grapte de cartoonist van de SchildersVakkrant al, daarbij uiteraard doelend op de naamgever van de brug. Niet waar, maar een hoog denkniveau was absoluut noodzakelijk om dit project, in zijn grootstedelijke context, tot een goed einde te brengen.
De categorieprijs voor onderhoudsschilderwerk werd gewonnen door Sommer Schilderwerken uit Emmen. Het Drentse bedrijf deed zijn predicaat Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg (ERM) eer aan bij het Goudkantoor in Groningen, waar het met groot vertoon van vakmanschap de gehele buitenschil – inclusief details, zoals een gouden Latijnse spreuk – in de verf zette.
Een ander prijswinnend monument is de Westertoren in Amsterdam. Van der Werff Schilders- en Afwerkingsbedrijf uit Assendelft nam vele onderdelen van de hoofdstedelijke trots onder handen. Denk aan het houtwerk, de uurwerken en de kleurrijke keizerskroon op bijna negentig meter hoogte. Daarnaast zette het zo’n 280 grenen galmborden in een vierlaags verfsysteem en restaureerde het de wijzerplaten van de twee torenuurwerken. Decoratie- en restauratieschilderwerk op topniveau en precies daarom wint Van der Werff deze categorie.
Bovendien pakte de Noord-Hollandse onderneming de publieksprijs, door met 826 versus 795 stemmen Sommer Schilderwerken net achter zich te laten. In totaal werd er een kleine 4.000 keer gestemd op één van de negen genomineerden.
In nieuwbouw- en renovatieschilderwerk strijkt ACG Schilders & Totaalonderhoud, net als in 2021, met de eer. Deze keer knapte het snelgroeiende bedrijf van Angelo Hellmig een jarendertigwoning op in een Tilburgse villawijk. Of misschien moeten we zeggen: lapte op. Want de betreffende woning was bijkans een bouwval. ACG maakte er weer een plaatje van, vooral aan de binnenkant ziet het er allemaal strak uit.
De klanttevredenheidspluim – voor de schilder met de meest tevreden opdrachtgever; vastgesteld na onderzoek door USP Marketing Consultancy – was voor Floris van den Berg Bedrijfsdiensten uit Amsterdam. Hij schilderde met zijn vaste compagnon, Renato Ruperti van Paintservice Purmerend, een karakteristieke houten woning in Broek in Waterland. ‘Floris is niet alleen een uitstekende vakman, maar ook betrouwbaar, vriendelijk en bescheiden’, stak zijn opdrachtgever de loftrompet. ‘Hij is geïnteresseerd en wij zijn door hem meegenomen in het hele proces.’
Tot slot zette organisator Eisma Bouwmedia enkele jonge schildertalenten in het zonnetje. Te weten: Melloney Jongste (T. Nijhoff Schildersbedrijf, Dordrecht), Jari ter Steege (Van der Werff, Assendelft), Matthijs Heijboer (Schildersbedrijf Heijboer, Wolphaartsdijk), Daantje Holzken (ACG, Tilburg) en Roy Pootjes (B&R Groep, Zaltbommel). Zij hebben kundigheid bewezen bij een genomineerd of voorgeselecteerd project.
De uitreiking van bovengenoemde prijzen terugzien? Check www.schildersvakprijs.nl.